Druhý díl e-learningu je opět věnován čtenářské gramotnosti. Tentokrát na vás čeká deset úloh a znovu tu naleznete i další užitečné informace a otázky k zamyšlení. Také se opět setkáte s panem Veselým a jeho kolegy. Na závěr si budete moci vytisknout osvědčení a vytvořit si svou myšlenkovou mapu čtenářské gramotnosti. Celý proces vám zabere přibližně jednu hodinu.
E-learning aneb Hra o dvou dějstvích – 2. díl – Pan Veselý expertem na čtenářskou gramotnost
Druhé a poslední dějství se odehrává po letních prázdninách. Je přípravný týden a odpočatí učitelé se opět scházejí v čerstvě vymalované sborovně, aby společně dořešili tajemství čtenářské gramotnosti…
Vaše úspěšnost je %%PERCENTAGE%%.
Váš výkon byl vyhodnocen jakožto: %%RATING%%
Zdroje:
- Kramplová, I., Potužníková, E: Jak se učí číst: http://www.uiv.cz/clanek/205/1051
- Skimming and Scanning: http://www.bbc.co.uk/skillswise/topic/skimming-and-scanning/resources/l1
Otázka číslo 1 |
A | Přece abychom nedělali ve světě ostudu. Umístnit se na předních místech řebříčku PISA je otázkou prestiže! |
B | Aby se naši absolventi dobře uplatnili v životě, aby neskončili na úřadě práce a vydělali co nejvíc peněz na naše důchody… |
C | Aby žáci měli základní vědomosti o historii, kultuře a světě kolem nás. |
Fakta:
Čtenářsky gramotný člověk zvládá dovednosti, které jsou nezbytné k tomu, aby se vypořádal se všemi typy textů, s nimiž se setkává v běžném životě. Pokud tyto dovednosti naši potomci nebudou ovládat, bude naše země zaostávat za zbytkem světa a celkově se nám nepovede moc dobře ani finančně.
Otázka číslo 2 |
A | Pan Dalibor Kolář: „Hlavně nechci sebe ani žáky omezovat žádnými pravidly. Ta jsou totiž přežitkem. Ve třídě panuje právo silnějšího, tak je tomu ostatně i v reálném životě. Každý žák si musí vydobít právo mluvit. Proto nechám žáky, aby se svobodně vyjadřovali, kdykoliv se jim zachce. Ať se klidně překřikují a skáčou si do řeči. Pokud nesouhlasí s něčím názorem, ať ho klidně vypískají. Pokud chceme vychovat z žáků silné jedince, musíme je připravit na to, že život je plný konfliktů a stresu.“ |
B | Paní Ladislava Černá: „Všechny zákazy a tresty za jejich porušení nadiktuji dětem hned první hodinu. Žáci by rozhodně nezvládli vymyslet správná pravidla a ve třídě by mi zavládl totální chaos! Děti čtou hlavně nahlas. Jak jinak bych se ujistila, že opravdu čtou a nemyslí na hlouposti? Také jim rozdám seznam povinné četby. Mám v tom už dvacetiletou praxi a vím, co je kvalitní kniha. Kdybych to nechala na dětech, vyberou si nějaký brak, nebo dokonce komiksy! Dnešní žáci často zlobí, takže je musím pořád napomínat. Občas je seřvu a postavím do latě! Člověk musí být pořád ve střehu. Rok od roku mi chodí horší a horší materiál…“ |
C | Slečna Tereza Filipská: „Na začátku jsme si společně se žáky zformulovali třídní pravidla, která se snažíme všichni dodržovat, včetně mě. Vyvěsili jsme si je ve třídě a všichni je podepsali. Žáci mají v hodinách možnost číst knihy dle vlastního výběru. Podstatnou část hodiny věnujeme tomu, že si žáci čtou potichu sami pro sebe a během této doby panuje atmosféra klidného soustředění. Když žáci chtějí, pustím jim k tomu i tichounkou hudbu. O knihách si pak povídáme a žáci zaznamenávají své reakce na četbu (píšou či kreslí). Příjemná atmosféra bez stresu a konfliktů je podmínkou kvalitního učení.“ |
Fakta:
Základním předpokladem vašeho úspěchu je pozitivní klima ve třídě. Žáci i učitel by se měli vzájemně respektovat a dodržovat pravidla, která si společně stanovili. Pro důkladné porozumění si žáci potřebují pravidelně číst potichu, je nutné jim na četbu poskytnout dostatek času, klidné prostředí a široký výběr kvalitních textů. Žáci by měli mít možnost číst knihy dle vlastního výběru, přičemž učitel či ostatní žáci jim samozřejmě mohou vhodnou četbu doporučit. Stres a konflikty jsou v přímém rozporu s učením, a to především s plněním úkolů náročnějších na přemýšlení. Význam tichého čtení je zdůrazněn v publikaci „Jak se učí číst“ (http://www.uiv.cz/clanek/205/1051).
Otázka číslo 3 |
A | Paní Ladislava Černá: „Žáci by mohli třídní knihovničku tvořit společně s učitelem. Mohl by to být skvělý projekt. Co třeba začít tím, že společně navštívíme městskou knihovnu a podíváme se, jak tam jsou knihy uspořádány? Potom bychom vytvořili vlastní systém uspořádání naší knihovničky.“ Nápověda: Ano, tato odpověď je správná. A co ostatní odpovědi? |
B | Pan Dalibor Kolář: „Já si myslím, že je hodně důležité, aby knihovnička byla na příjemném místě, kde žáci rádi tráví čas. Mělo by tam být pohodlné posezení, měl by tam být výběr zajímavých knížek, knížky a další materiály by měly být snadno dostupné a přehledně uspořádané.“ Nápověda: Ano, tato odpověď je správná. A co ostatní odpovědi? |
C | Slečna Tereza Filipská: „No a hlavně tam musí být široký výběr kvalitních knih a časopisů. Důležité jsou nejen klasické knihy, ale i ty, které vyšly v posledních letech. Já bych tam zařadila nejen beletrii a populárně naučné knihy, ale i další zajímavé typy textů, se kterými se setkáváme v běžném životě. Třeba zajímavé časopisy, návody na hry, různé letáky informující o akcích pro děti, mapičky atraktivních míst pro děti apod.“ Nápověda: Ano, tato odpověď je správná. A co ostatní odpovědi? |
Fakta:
Všichni učitelé mají pravdu. Budování třídní knihovničky je delší a náročný proces, který však stojí za to. V ideálním případě by součástí knihovničky měl být i čtenářský koutek s pohodlným posezením (poležením). Podívejte se, jak takové místo může vypadat:
- http://www.lurvely.com/photo/1333506858/Our_class_library/
- http://www.flickr.com/photos/14512323@N02/4852713636/
- http://margdteachingposters.weebly.com/reading.html
Knihy do knihovničky můžeme získat několika způsoby:
- Knihy a časopisy mohou zapůjčit či darovat žáci, jejich rodiče nebo učitelé.
- Pokud narazíte na nějaký zajímavý text, můžete ho okopírovat a zalaminovat.
- Do knihovničky můžete zařadit i sborníky, knížečky či časopisy, které vyrobili sami žáci.
- Texty žáků základních škol vycházejí například na našem webu Šotkoviny (http://www.sotkoviny.cz). Pokud s žáky narazíte na nějaký zajímavý textík, vytiskněte si ho a vložte ho k ostatním v knihovničce.
- Knihovničku můžete průběžně obměňovat výpůjčkami ze školní či městské knihovny.
- Zapátrejte v antikvariátech…
- Napište do nakladatelství a poproste o dar nebo alespoň o slevu.
- Uspořádejte nějakou akci a z jejího výtěžku nakupte knížky a časopisy.
- Zkuste nějaký grant…
Nezapomeňte však, že kvalita je důležitější než kvantita. Proto nezahlcujte žáky velkým množstvím nekvalitních či poškozených knih.
Otázka číslo 4 |
A | Čtenářské strategie jsou vlastně totéž jako čtenářské dovednosti. Jen je ten výraz víc odborný a používají ho hlavně češtináři. |
B | Rozdíl tkví v tom, že čtenářské strategie používáme vědomě, zatímco čtenářské dovednosti používáme automaticky. |
C | Ne, je to naopak, čtenářské strategie používáme automaticky, zatímco čtenářské dovednosti užíváme vědomě. |
Fakta:
Čtenářské strategie odpovídají čtenářským dovednostem, které zdatný čtenář provádí automaticky, aniž by si jejich užití uvědomoval. Až když narazíme na text, který je pro nás náročný, začínáme přemýšlet, co by nám mohlo pomoci se s ním vyrovnat – vědomě se uchylujeme ke čtenářským strategiím. Žáky tedy učíme, jak vědomě užívat čtenářské strategie, aby si je postupně zautomatizovali, a tak se z nich staly čtenářské dovednosti. Čtenářským strategiím jsme na stránkách našeho webu věnovali dlouhý seriál, který má více než 20 dílů! Základní informace o čtenářských strategiích najdete v jeho první části (http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-strategie/cg-strategie-1).
Otázka číslo 5 |
Při výuce čtenářských strategií se postupuje následovně:
A | 1. Učitel pracuje – žáci ho sledují
2. Učitel pracuje – žáci pomáhají
3. Žáci pracují společně – učitel pomáhá
4. Žáci pracují samostatně – učitel se dívá |
B | 1. Učitel pracuje – žáci ho sledují
2. Žáci pracují společně – učitel pomáhá
3. Učitel pracuje – žáci pomáhají
4. Žáci pracují samostatně – učitel se dívá
|
C | 1. Žáci pracují samostatně – učitel se dívá
2. Žáci pracují společně – učitel pomáhá
3. Učitel pracuje – žáci pomáhají
4. Učitel pracuje – žáci ho sledují
|
Fakta:
Princip postupného předávání odpovědnosti spočívá v tom, že učitel poskytuje žákům oporu, kterou postupně odebírá. Jinými slovy řečeno: učitel vede žáky postupnými kroky k tomu, aby byli schopni pracovat zcela samostatně. O postupném předávání odpovědnosti se více dočtete ve třetím díle našeho seriálu o čtenářských strategiích (http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-strategie/ctenarske-strategie-3).
K zamyšlení:
Vzpomeňte si, jak jste se učili něco praktického, například nasadit spadlý řetěz na kole, uvařit babiččino oblíbené jídlo, plést pomlázku… Ke kterým fázím postupného předávání odpovědnosti můžete přiřadit jednotlivé dílčí vzpomínky?
Otázka číslo 6 |
A | „Když potřebujete rychle zjistit, jak odstranit nějakou poruchu na pračce, podívejte se do manuálu. Nalistujte si Obsah a tam vyhledejte příslušnou kapitolu.“ |
B | „Podívejte se do tohoto manuálu na stranu 53, tam se píše, jak opravit poruchu na pračce.“ A dal manuál kolovat po třídě… |
C | „Potřebuji zjistit, proč pračka špatně pere. Říkám si, že tuto informaci se zřejmě dočtu v manuálu. Podívám se do části Obsah a tady vidím, že je tu kapitola Poruchy. Tam bych asi mohl najít potřebnou informaci.“ |
Fakta:
Princip modelování spočívá v tom, že učitel nechává žákům „nahlédnout do své hlavy“, neboli ukazuje žákům, jak během čtení přemýšlí. Učitel tedy čte (či provádí nějakou aktivitu) a zároveň přemýšlí nahlas, zatímco žáci ho pozorují a naslouchají mu. Modelování tedy znamená přechod od 2. osoby jednotného či množného čísla k 1. osobě jednotného čísla.
K zamyšlení:
V čem tkví výhoda modelování oproti výkladu?
Otázka číslo 7 |
Techniku čtení, které se anglicky říká „scanning“ (česky „rychlovyhledávání“), použiji, když…
A | …detailně pročítám smlouvu, abych zjistil, zda v ní nejsou nějaká problémová místa. |
B | …chci rychle zjistit, o čem je zhruba článek v novinách. |
C | …potřebuji najít ve slovníku nějaké konkrétní slovíčko. |
Fakta:
Scanning (rychlovyhledávání) je technika, kterou používáme, když chceme najít rychle v textu nějakou konkrétní informaci (např. telefonní číslo v seznamu, slovíčka ve slovníku). Při scanningu čtenář většinou ví, co hledá, a soustředí se tak na nalezení konkrétního slova, čísla či symbolu. Čtenář hledá konkrétní výraz tak, že rychle pohybuje očima odshora dolů.
Skimmnig je zběžné čtení, při němž se orientačně seznámíme s textem. Text rychle přelétneme očima, abychom zjistili, o čem zhruba pojednává, a mohli se rozhodnout, jestli má smysl ho dále podrobně číst. Popřípadě takto čteme, abychom rychle zjistili hlavní myšlenky textu. Tímto způsobem například přelétneme článek v novinách, než se pustíme do detailního čtení. Existuje několik způsobů, jak takto číst. Například můžeme nejdříve přečíst první a poslední odstavec, název, mezititulky, prohlédnout si ilustrace, popisky k nim apod.
K zamyšlení:
Proč je zvládnutí těchto technik čtení důležité? Zkuste vymyslet nějaké aktivity do výuky, díky nimž si žáci tyto techniky osvojí.
Otázka číslo 8 |
A | Nechal žáky, aby si vypsali všechny pojmy, které se týkají husitství. Potom tyto pojmy zakreslili na papír tak, aby bylo patrné, jak spolu souvisejí. |
B | Žáci vymýšleli co největší počet možností, k čemu by se dala použít láhev. |
C | Spolu s žáky srovnával podobné a rozdílné vlastnosti hlavních hrdinů z různých příběhů. |
Fakta:
Vennův diagram patří mezi grafické organizátory. Více se o nich dočtete zde: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-strategie/graficky-organizator
K zamyšlení:
K čemu můžete použít Vennův diagram ve svém vyučovacím předmětu?
Otázka číslo 9 |
V prvním dílu e-learningu si pan Veselý uvědomil, že pořádně nerozumí definici čtenářské gramotnosti. Proto si ji přečetl ještě jednou a pomaleji. Pak se sám sebe zeptal, zda se pojem „čtenářská gramotnost“ vyskytuje v RVP ZV. U pátého úkolu si vzpomněl, že o modelování již četl v časopise Kritické listy.
Pan Veselý použil čtenářské strategie:
A | Sledování porozumění a zjednání nápravy, kladení otázek, hodnocení |
B | Shrnování, kladení otázek, hledání souvislostí |
C | Sledování porozumění a zjednání nápravy, kladení otázek, hledání souvislostí |
Fakta:
Na našem webu se podrobně věnujeme jednotlivým čtenářským strategiím, a to počínaje šestým dílem zmiňovaného seriálu o čtenářských strategií: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-strategie/ctenarske-strategie-6
K zamyšlení:
Které čtenářské strategie jste použili během četby a řešení tohoto e-learningu vy?
Otázka číslo 10 |
A | Brainstorming |
B | Myšlenkovou mapu |
C | E-U-R |
Fakta:
- Podrobné informace o myšlenkových mapách naleznete zde: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-metody/metody-2
- O brainstormingu pojednává tento článek: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-metody/metody-1
- E-U-R není metoda. Je to „třífázový model učení“ (evokace, uvědomění si významu, reflexe, který se používá v programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení pro výstavbu vyučovací jednotky (strukturu hodiny). Více se dočtete zde: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-zahranici/inovativni-programy-4
K zamyšlení:
V čem se liší brainstorming od myšlenkové mapy a v čem jsou si podobné? Jak by vypadala vaše myšlenková mapa čtenářské gramotnosti?
Stáhněte a vytiskněte si osvědčení. Na jeho zadní straně si můžete dotvořit svou vlastní myšlenkovou mapu čtenářské gramotnosti.
Osvědčení o absolvování e-learningu Pan Veselý expertem na čtenářskou gramotnost (557,8 kB, 1 690 stažení)
Stáhněte a vytiskněte si osvědčení. Na jeho zadní straně si můžete dotvořit svou vlastní myšlenkovou mapu čtenářské gramotnosti.
Osvědčení o absolvování e-learningu Pan Veselý expertem na čtenářskou gramotnost (557,8 kB, 1 690 stažení)
zuzana // 25. 2. 2013 - 20:35
Děkuji, opět mě to posunulo:)